Materiaalit kouluille

YK:n juhlatilaisuus ja Ban Ki-moonin vierailu Finlandiatalolla. 9.12.2015. Kuvaaja Laura Böök

Kirjoitetaan maailman parhaita uutisia

Minkälaisen hyvän uutisen sinä haluaisit lukea vuonna 2030? Miksi hyvistä asioista uutisoidaan niin harvoin?

Uutisointi globaaleista kysymyksistä ja kehitysmaista on varsin katastrofikeskeistä, vaikka positiivista kehitystä tapahtuu koko ajan. Tämän vastavoimaksi Maailman parhaat uutiset -toimintamallissa 13-20-vuotiaat nuoret kirjoittavat hyviä kehitysuutisia. Samalla kehitetään kriittistä medialukutaitoa ja opitaan katsomaan maailmaa monipuolisemmasta näkökulmasta.

Kevään 2018 aikana nuorten virtuaalitoimitus kokosi nuorten kirjoittamista uutisista Maailman parhaat uutiset -lehden. Painettuja lehtiä voi tilata osoitteesta toimisto@ykliitto.fi

Kohderyhmä: 13-20-vuotiaat

Aika: vähintään 2 x 45 minuuttia

Tehtävä: Kirjoita hyvä uutinen, pituus noin 2000-3000 merkkiä ilman välilyöntejä. Voit lisäksi kirjoittaa lyhyitä nostoja noin 1000 merkkiä.

Opas uutisten kirjoittamiseen

Täältä voi ladata ohjekirjasen Maailman parhaiden uutisten kirjoittamisen tueksi. Opas on suunnattu opettajille ja nuorille ja käsittelee uutisointia globaaleista kehityskysymyksistä, uutiskirjoittamisesta ja tiedonhausta. Voit tilata omasi myös postitse! (Kysy lisää: toimisto@ykliitto.fi)

Tuntisuunnitelma (2 x 45 min):

Ensimmäinen tunti (45 min):  

  • Pohdintaa positiivisen ja negatiivisen uutisoinnin merkityksestä  

  • Tutustuminen kehityskysymyksiin ja kestävän kehityksen tavoitteisiin 

  • Uutisesimerkkejä 

  • Omien uutisaiheiden ideointi (ks. ajatuskartta alla) 

Toinen tunti (45min):  

  • Uutistehtävä ja -ohjeistukset: Miten kirjoitetaan positiivinen uutisjuttu kehityksestä? 

  • Tiedonetsintä ja taustatyö omasta uutisaiheesta.  

  • Uutisten kirjoittaminen. Tätä voi jatkaa esim. kotitehtävänä. 

Materiaalit:

Lataa tuntisuunnitelma PowerPoint täältä

Lataa tuntisuunnitelmaan liittyvä ajatuskartta, eli Mindmap täältä 

Uutistehtävä:

Valitse uutisaihe ja kirjoita uutinen. Käytä apunasi kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030), ajatuskarttaa sekä ohjekirjasta.

A) Tee positiivinen kehitysuutinen tulevaisuuteen, vuoteen 2030. Minkä kehitysuutisen haluaisit kuulla vuonna 2030? Mieti aihe, tee taustoittavaa tiedonhakua oikeasti olemassa olevasta aiheesta ja sen tämänhetkisestä tilanteesta. Visioi, minkälainen aiheeseesi liittyvä hyvä uutinen voisi olla vuonna 2030.

B) Tee positiivinen uutinen nykyhetkessä. Tutki, minkälaista kehitystä valitsemassasi aiheessa on jo tapahtunut? Mikä sen tämän hetkinen tila on? Mikä näkökulma voisi olla kiinnostava? Voit kirjoittaa esimerkiksi aiheesta, josta haluaisit tietää lisää.

C) Muokkaa uutinen sosiaaliseen mediaan esimerkiksi Twitter, Facebook- tai Instagram päivityksen muodossa. Miten muotoilisit uutisen silloin?

 

Lisätietoa ja -materiaaleja

Aputehtäviä löytyy täältä.

Inspiraatioksi valmiita historiallisia uutisia löytyy maailmanparhaatuutiset.fi-sivuston etusivulla olevaa aikajanaa selaamalla tai saman sivun alaosassa olevia asiasanoja tutkailemalla.

Oppitunnilla voitte hyödyntää myös Globalis.fi-tietokantaa sekä tehtäviä ja kestävän kehityksen tietoutta YK ja kestävä kehitys -kokonaisuudesta.

Teemawebinaarien tallenteet

  • Miten kirjoitetaan hyviä uutisia kehityskysymyksistä?  (45 min, kevät 2018) Webinaarissa keskusteltiin sitä, mistä maailman parhaissa uutisissa on kyse ja miksi positiivista uutisointia tarvitaan? Miten myönteisiä kehitysuutisia kirjoitetaan? Miten hyvä juttu kirjoitetaan? Mukana päätoimittaja Teija Laakso (maailma.net) ja koulutussuunnittelija Christa Prusskij (Suomen YK-liitto).

 

Hanke oli vuonna 2018 osa Mediataitoviikon ohjelmaa ja OKM:n rahoittama. Vuosina 2018-2019 hanke saa saa Euroopan unionin Frame, Voice, Report -rahoitusta. Sisällöstä vastaa tuensaaja, eikä sen voida missään olosuhteissa katsoa heijastavan Euroopan unionin kantaa.  Seuraa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #parhaatuutiset